graasbeheer

Stel hier vragen aan de bosgroepcoördinatoren!

graasbeheer

Berichtdoor Dirk Brouckaert » Ma Nov 07, 2005 9:35 pm

Beste bos- en natuurliefhebber,

Bij het bezoek aan de verschillende beheersunits van het bos 't Ename viel mij op dat de groep Oost-Vlaamse runderen met stier vrij rondliepen in de door het publiek toegankelijke zones. Om dat ik van kindsbeen tussen de runderen en vooral stieren ben opgegroeid moet ik U toch waarschuwen voor het gevaar.
Hoewel dit ras uiterlijk kalm van karakter is blijven stieren gevaarlijk op die dagen waarin de koeien tochtig zijn. Ook kunnen koeien met pasgeboren kalveren aggresief worden.
Omdat een ruime meerderheid van de bevolking de dieren menselijke eigenschappen toedicht, die ze niet hebben, kan de bezoeker ook het gevaar niet inschatten.
Een duidelijk waarschuwingsbord lijkt me hier dan ook het minste wat moet gedaan worden.

Beste Groeten,

Dirk Brouckaert
Dirk Brouckaert

Mijd stieren

Berichtdoor Bosvos » Wo Apr 01, 2009 7:32 pm

Een zeer erchte opmerking die Dirk hier plaatst, meer zelfs zou ik zeggen dat het veiliger is door een weide te lopen waar allemaal stieren staan dan in een weide waar één of meer stieren staan met koeien.
Vroeger heb ik meermaals door weiden gelopen met allemaal stieren, zelfs tot 20 stuks toe.
Als er één oudere stier de leider is, houden de anderen zich wel koest.
Welliswaar had ik steeds een dikke knuppel in de hand en liep in meestal langs de afastering zodat in geval van agressie ik steeds een vluchtweg had.
Beter is stieren te mijden; zo voorkom je problemen.
Gebruikers-avatar
Bosvos

Terug naar Vragen over en aan de bosgroepen