Stof tot discussie: Amerikaanse vogelkers

Natuurlijke en kunstmatige verjonging

Stof tot discussie: Amerikaanse vogelkers

Berichtdoor Marlies Vanlerberghe » Vr Aug 18, 2006 5:01 pm

Een dicht scherm van Amerikaanse vogelkers maakt natuurlijke verjonging van gewenste boomsoorten onmogelijk. De bestrijding en controle van deze agressieve exoot vergt veel tijd en energie.

Tot in de jaren vijftig werd deze soort massaal aangeplant in dennenbestanden, onder meer ook door de overheid. De bedoeling was om de ontwikkeling van het dikke naaldstrooiselpakket, dat onstond onder een homogeen dennenscherm, te reduceren. Het pakte echter anders uit, Amerikaanse vogelkers verbeterde het strooisel vooral voor zichzelf!

Tijdens de excursie merkte een privé-boseigenaar op dat de overheid eigenlijk zou moeten instaan voor het verwijderen/controleren van deze woekerende exoot. Zij hebben immers deze boom mee op grote schaal aangeplant.

Kan dit zo sterk gesteld worden, of gaat deze redenering op?
Marlies Vanlerberghe

Re: Stof tot discussie: Amerikaanse vogelkers

Berichtdoor jogo » Za Jan 27, 2007 1:46 am

"Een dicht scherm van Amerikaanse vogelkers maakt natuurlijke verjonging van gewenste boomsoorten onmogelijk. "

Je kan het ook omkeren...
Ook de afwezigheid van zaadbomen van de gewenste boomsoorten speelt een rol in die overheersing.
De overheersing van vogelkers in de onderetage is ook deels het gevolg
van het gebrek aan boomsoorten in de bovenetage (monocultuur grove den)
Je kan am.vogelkers een beetje beschouwen als het onkruid in de boomakker.
Bij eventuele bestrijding moet je daar rekening mee houden.
Met andere woorden bestrijding kan best geen doel op zich zijn,maar wordt
best gevolgd door een bosomvorming (kunstmatige verjonging met de gewenste soorten)
Ik zie niet in dat de beheerder op de overheid zou moeten wachten om stappen te ondernemen.
Al kan deze wel helpen door steun te verlenen aan zulke initiatieven
jogo

bestrijding prunus

Berichtdoor sus willems » Za Feb 03, 2007 1:43 pm

Beste Jogo,

Kennen wij mekaar? Doe me eens een mailtje; sus.willems@lne.vlaanderen.be

Uit je reactie blijkt dat je ervaring hebt met bestrijding van prunus. Daar ben ik benieuwd naar.

S.
Gebruikers-avatar
sus willems

Re: Stof tot discussie: Amerikaanse vogelkers

Berichtdoor Karel Tops » Do Mrt 18, 2010 2:08 am

Sus, wij kennen mekaar al heel lang :) en ik vind dat jogo het hier bij het rechte eind heeft.
Wat men altijd heeft gedaan was symptoombestrijding zoals in de geneeskunde maar waar we moeten voor zorgen is dat de oorzaak wordt aangepakt.Al is die misschien nog niet voor 100% gekend. Inderdaad kennen we dit probleem minder in stabiele, gevarieerde bossen. Idem voor de Am. eik Quercus rubra problematiek
Gebruikers-avatar
Karel Tops

Terug naar Voorbeeldbos provincie Limburg